Ekonomi

Kızıldeniz’deki gerginlik navlun fiyatlarını artırdı

İran’ın desteklediği Yemen’deki Husilerin, Kızıldeniz’deki Bab el Mendeb Boğazı’nda İsrail’e bağlı ticari gemilere yönelik başlattığı saldırıların ardından gemilerin seyahat süresi, nakliye şirketleri nedeniyle 10 ila 14 güne kadar uzatıldı. Ümit Burnu’na doğru rotalarını değiştiriyorlar. Bazı gemilerin yolculuk sürelerinin 20 güne kadar çıktığı belirtiliyor.

ABD ve İngiltere öncülüğünde Husilere yönelik başlatılan saldırılar ve gemicilik şirketlerine bölgeyi kullanmamaları tavsiyesi sonrasında Kızıldeniz’deki gemi trafiği hızla azalıyor.

Dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 12’sinin gerçekleştirildiği ve Akdeniz’i Kızıldeniz’e bağlayarak Avrupa ile Asya arasında en kısa güzergahı sunan Süveyş Kanalı’ndan geçişler azalırken, Burun’dan geçen gemilerin yolculuk süreleri ve maliyetleri arttı. Ümit’in artışı navlun fiyatlarına da yansıdı.

Denizcilik araştırma ve danışmanlık şirketi Drewry’nin Dünya Konteyner Endeksi’nden derlediği bilgilere göre, 40 konteyner kompozit endeksi 30 Kasım’da 1382 dolar seviyesindeyken, 25 Ocak itibarıyla 3 bin 964 dolara yükseldi.

Navlun fiyatları bu dönemde yüzde 186,8 oranında arttı. 25 Ocak itibarıyla 40 feetlik konteynerin navlun fiyatındaki yıllık artış yüzde 93,6’ya ulaştı. Haftalık bazda fiyatlarda yüzde 5 oranında artış yaşandı. Navlun fiyatları 8 haftadır arttı.

Bu dönemde navlun fiyatlarında en yüksek artış yüzde 355,6 ile Şangay-Cenova hattında yaşandı. Aynı dönemde Şangay-Rotterdam hattında navlun fiyatları yüzde 325,6, Şangay-New York sınırında yüzde 139,7, Şanghay-Los Angeles hattında ise yüzde 120,4 arttı.

Drewry’nin Dünya Konteyner Endeksi’nde 40 ft’lik bir konteynerin spot navlun fiyatı Ekim 2022’den bu yana en yüksek seviyesine ulaştı ve salgın öncesi dönem ortalamasının yüzde 179 üzerinde yer aldı.

Bab el Mendeb Boğazı’nda ticaret hacmi yüzde 59,2 azaldı

Kızıldeniz’deki saldırılar yoğunlaşırken 16 Aralık’tan itibaren gemi trafiği azalmaya başladı.

Uluslararası Para Fonu ve Oxford Üniversitesi tarafından oluşturulan PortWatch bilgi tabanına göre, Bab el Mendeb Boğazı’ndaki ticaret hacmi 21 Ocak’ta sona eren haftada 2023 yılının aynı dönemine göre yüzde 59,2 yavaşladı.

Süveyş Kanalı’nın ticaret hacmi bu dönemde yüzde 44 azaldı. Ümit Burnu’nun ticaret hacmi söz konusu 7 günde yüzde 55,5 arttı.

Danimarkalı denizcilik şirketi Maersk, dünyanın en büyük konteyner şirketi, İtalyan-İsviçre ortak Mediterranean Shipping Company, Alman denizcilik şirketi Hapag-Lloyd, Fransız denizcilik şirketi CMA CGM ve İngiliz enerji şirketi BP bölgedeki seferlerini askıya aldı.

Danimarkalı tanker şirketi Torm, güney Kızıldeniz üzerinden tüm geçişleri askıya alırken, enerji şirketi Shell de Kızıldeniz üzerinden geçişleri askıya aldı.

Son olarak Katar enerji şirketi, Kızıldeniz’de devam eden durum nedeniyle sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) gemilerini Ümit Burnu üzerinden Avrupalı ​​alıcılara teslim etme kararı aldı. Şirket dün İspanyol enerji kuruluşu Endesa’ya LNG kargoda 10-12 günlük bir gecikme yaşanacağını bildirdi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu